Telefon: +40215996100
Dă-ne like pe /PremiumLubricants
Protejează ce contează!

Cum alegem uleiul de motor potrivit?

August 7, 2019

Alegerea uleiului de motor potrivit a devenit o problemă pentru mulți dintre proprietarii de mașini, care, odată ajunși în fața raftului, nu prea mai știu ce să aleagă. Pentru că astăzi trebuie luate în calcul atât suma disponibilă, anul de fabricație al mașinii, tipul motorului și uzura acestuia, dar și stilul de condus al șoferului.

Și totuși, cum alegi uleiul de motor potrivit mașinii tale? Sau cum știi ce ulei de motor să alegi în funcție de anotimp?

Pentru început, trebuie să întelegem că scopul uleiului de motor este acela de a lubrifia (unge) părțile mobile ale motorului pentru a asigura o compresie optimă. Componentele interne ale motorului se află în contact unele cu celelalte, că urmare, scopul uleiului este acela de a formă un strat foarte fin între aceste piese, pentru a limita astfel contactul direct dintre ele, contact care ar duce la supraîncălzire și uzură prematură. Astfel, cei doi parametri de care trebuie să ținem cont sunt vâscozitatea și onctuozitatea.

Vâscozitatea uleiului este  rezistența la curgere a uleiului în urmă frecării. Indiferent de temperaturile la care funcționează motorul, este indicat ca uleiul să fie suficient de subțire pentru a nu opune rezistență pieselor aflate în mișcare, dar și suficient de gros pentru a asigura atât ungerea potrivită cât și presiunea corectă. Pentru a ușura sarcina utilizatorilor, toate uleiurile au un Indice de Vâscozitate care variază în funcție de temperatură.

Onctuozitatea este proprietatea uleiului de a adera la suprafețele cu care vine în contact. Deși nu prea ținem cont de această proprietate, ea este importantă pentru că atunci când mașina staționează perioade mai lungi uleiul se scurge în baia de ulei. Onctuozitatea face că pe suprafața pieselor aflate în mișcare să rămână o pelicula de ulei, astfel încât la pornirea motorului să fie asigurat un minim de ungere.

Revenind la cea mai importantă proprietate, vâscozitatea, există două tipuri de ulei când ne referim la temperatura de utilizare: monograd și multigrad. Pentru mașinile cu motoare moderne nici nu se pune problema utilizării uleiurilor monograd, deoarece acestea au un interval foarte mic de temperatura în care vâscozitatea rămâne optimă.

În ceea ce privește uleiurile multigrad, ele sunt marcate, cu indici numerici, astfel: AW-B. Unde A și B reprezintă grade (de exemplu: 5W-30 sau 10W-40). Primul grad “A” urmat de “W” (de la “winter”) se referă la vâscozitatea uleiului iarna, cu motorul rece, în timp ce al doilea grad “B” indică vâscozitatea uleiului vara, cu motorul cald.

Există șase indici de iarnă: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W, unde 0W este cel mai subțire și cinci indici de vara: 20, 30, 40, 50, 60.

Concluzie: este recomandat să alegem un tip de ulei cât mai subțire iarna și cât mai gros vara. Nu este recomandată utilizarea uleiului cu grad A peste 20W, pe timp de iarnă, sau a uleiului cu grad B sub 30, pe timp de vară.

KEEP GOING

        Cine ar fi crezut că un ulei de motor poate să-ți spună: Continuă să înveți! Continuă să...

Află mai mult

Lumea Delo așa cum nu ai văzut-o niciodată

O incursiune, în lumea produselor Delo, care te va ajuta să înțelegi ce înseamnă protecție totală a motorului, de la un capăt la celăl...

Află mai mult

Numărul 13 a fost cu noroc

Suntem bucuroși sa vă anunțam că în competiția 4V Rally Raid Dobrogea România 2109, membrii echipajului cu numărul 13, Ioan Pausan și D...

Află mai mult