Telefon: +40215996100
Dă-ne like pe /PremiumLubricants
Protejează ce contează!

Cum alegem uleiul de motor pentru sezonul rece?

January 31, 2020

Mulți dintre noi am răms cu ideea că motorul mașinii ar trebui să aibă un ulei diferit în funcție de anotimp. Respectiv, un tip de ulei vara și un alt tip de ulei pe timp de iarnă, atunci când temperaturile scad mult sub zero grade.

Dar care este realitatea?

 

Majoritatea uleiurilor de motor pe care le utilizăm în zilele noastre sunt de tip multigrad. Ce înseamnă asta? Că aceste uleiuri au fost astfel dezvoltate încât să se comporte la fel de bine în cele două situații diferite de temperatura. Pentru a ne da seama cum alegem un astfel de ulei, ne orientăm după sistemul de numerotare prezent pe ambalaj, unde vom întâlni două numere, de tipul 5W-30. Această numerotare este standardul de astăzi pentru uleiurile de motor și ne indică gradul de vâscozitate al respectivului tip de ulei, atât pe timp de iarnă, cât și pe timp de vară.

De exemplu, prima parte din numerotare, 5W, ne indică modul în care își păstrează acel ulei vâscozitatea le temperaturi joase. W este prescurtarea de la Winter. Există șase numerotari pentru vâscozitatea de iarnă: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W sau 25W. Cu cât este mai mic numărul, cu atât uleiul este mai subțire și mai puțîn vascos atunci când temperatura este negativă.

A doua parte din denumirea 5W-30 ne indică vâscozitatea la temperaturi ridicate. Și aici există șase numerotari diferite: 20, 30, 40, 50 sau 60. Cu cât numărul este mai mic, cu atât vâscozitatea este mai scăzută. Aceste grade din denumire sunt date în funcție de temperatura la care uleiul își păstrează calitățile de ungere cu motorul rece.

Mai trebuie știut că aceste numerotari sunt stabilite pentru a cataloga abilitatea unui lubrifiant de a păstra pelicula de ulei la temperatura exterioară, adică atunci când pornim motorul, la rece, prima oară. Acest moment fiind cel care produce cea mai mare uzură. De exemplu, un ulei de tip 0W sau 5W păstrează o pelicula pe piese când e frig afară. Cu cât numărul crește, adică 20W sau 25W, acel ulei nu mai este indicat pentru a fi folosit la temperaturi negative. Iar în cazul anotimpului cald, un ulei 20-30 va oferi o lubrifiere mai slabă că unul numerotat cu 40-50.

Din fericire, în ziua de azi există uleiuri de motor multigrad sintetice capabile să reziste în orice fel de situație. Evoluția și tehnologia ne-au făcut viață mai ușoară și, în loc să mai avem câte un ulei dedicat pentru fiecare anotimp, acum avem acces la uleiuri capabile să reziste și la temperatuile caniculare de vară și la pornirea la rece din diminețile geroase cu multe grade sub zero.

Premium Lubricants a fost și la SAB 2019

După cum mulți dintre voi știți deja, între 10 și 20 octombrie, am fost prezenți și la Salonul Auto & Accesorii București 2019. ...

Află mai mult

Cum alegem uleiul de motor pentru sezonul rece?

Mulți dintre noi am răms cu ideea că motorul mașinii ar trebui să aibă un ulei diferit în funcție de anotimp. Respectiv, un tip de ulei ...

Află mai mult

Cum a fost la Salonul Auto București 2019

Dacă n-ai trecut pe la SAB 2019, dar vrei să vezi cum a fost și ce-ai pierdut, dă un "play" pentru rezumatul în imagini al salonului auto. ...

Află mai mult